miercuri, 5 ianuarie 2011

Ce este responsabilitatea sociala?

Auzim tot mai des vorbindu-se de responsabilitate sociala. Vedem la televizor, citim in presa despre campanii de responsabilitate sociala. Este o expresie ce patrunde pe zi ce trece tot mai adanc in mentalul si limbajul individual si colectiv. Putem spune despre responsabilitatea sociala ca este o expresie ce desemneaza deja o tendinta, dar nu in sensul de moft, ci de necesitate de maxima prioritate.

In actualul context global, in care umanitatea se confrunta atat cu criza financiara, cat si cu criza incalzirii globale si a poluarii, responsabilitatea sociala a organizatiilor, indiferent de nivelul lor de dezvoltare, a devenit o necesitate primordiala. Iar daca nu intelegem ce este responsabilitatea sociala nu vom putea intelege nici beneficiile si avantajele ce decurg din aceasta si, prin urmare, nu vom investi in aceasta directie prioritara pentru orice organizatie si pentru omenire in ansamblu. Nici angajatii firmelor si nici managerii acestora nu se vor putea implica corect in actiuni, activitati si campanii de responsabilitate sociala.

Ce este asadar responsabilitatea sociala? Expresia a aparut dupa cel de-al doilea Razboi Mondial si desemneaza datoria pe care organizatiile, de la cele mai mici la cele mai mari, o au fata de toate entitatile (angajati, alte companii, natiuni, mediul biotic inconjurator local si global) implicate in desfasurarea activitatilor lor economice. Termenul de datorie se refera la faptul ca organizatiile trebuie sa actioneze in conformitate cu obligatiile pe care le au fata de partile implicate, respectand astfel regulile, normele si principiile morale asumate de-a lungul evolutiei lor sociale si economice in domenii precum: energia verde, dezvoltarea durabila, drepturile omului, securitatea biotica si sociala etc.

In literatura de specialitate se utilizeaza abrevierea CSR, care vine de la Corporate Social Responsibility. Specialistii in domeniu ne aduc in atentie si faptul ca exista o diferenta clara intre responsabilitatea sociala a organizatiilor si actiunea responsabila din punct de vedere social. Pe de-o parte, responsabilitatea sociala a organizatiilor este o expresie ce integreaza conceptia despre contributia pe care trebuie sa o aiba companiile la dezvoltarea sociala durabila. Iar pe de alta parte, actiunea responsabila din punct de vedere social se refera la un punct singular din strategia unei organizatii in raport cu partile implicate, fara a fi necesar vreun angajament special fata de acestea sau fata de valorile sociale existente.

In domeniul responsabilitatii sociale si al dezvoltarii durabile s-a materializat, la initiativa Secretariatului General al ONU, Global Compact, care este o retea formata din agentii ale Natiunilor Unite, companii, organizatii sindicale, organizatii de afaceri, organizatii academice, ONG-uri, institutii guvernamentale si administrative. Global Compact functioneaza ca un ghid ce prezinta directii de actiune grupate in 4 domenii de interes, care integreaza impreuna 10 principii universale. Astfel, in domeniul:

  • Drepturilor Omului, organizatiile trebuie:

    • sa sprijine si sa respecte drepturile omului ;

    • sa se asigure ca nu sunt complici la incalcarea drepturilor omului.

  • Standardelor de munca, organizatiile trebuie:

    • sa sustina dreptul la libera asociere;

    • sa contribuie la eliminarea tuturor formelor de munca fortata;

    • sa contribuie la eradicarea fenomenului de incadrare a copiilor in forta de munca;

    • sa contribuie la eliminarea discriminarii in ocuparea locurilor de munca si exercitarea profesiei.

  • Mediului inconjurator, organizatiile trebuie:

    • sa abordeze anticipativ problemele de mediu;

    • sa promoveze responsabilitatea fata de mediul inconjurator;

    • sa incurajeze dezvoltarea si difuzarea tehnologiilor care nu degradeaza mediul inconjurator.

  • Luptei impotriva coruptiei, organizatiile trebuie:

    • sa combata orice forma de coruptie, inclusiv mita si santajul.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu